Här ser ni ett urklipp ur Lyrestads flyttningsbok för 1894. Anders Gustaf Larsson begärde den 11 mars attest för utflyttning till N. Amerika.

Jag berättade för ett tag sedan om att jag förutom mail även håller kontakten med Pat på Facebook. Förutom att hon och jag har blivit vänner där har jag även fått lägga till hennes båda döttrar Colby och Robyn. Häromdagen fick jag även kontakt med Pats syster Betty Stormont och hon i sin tur “presenterade” mig för sin dotter och dotterdotter. Den sistnämnda skall tydligen ha varit väldigt lik mig när hon var barn. Jag hade nämligen lagt ut ett foto från när jag var brudnäbb vid fyra års ålder.
Gå in du också och skaffa dig ett konto på Facebook så kan du också ha kontakt med dem “over there” 🙂
Här ser ni en bild på Betty och hennes man på deras 50:e bröllopsdag!
Fadern till de där tre bröderna Tropp hette Anders. Jag har ju redan tidigare hittat att han dog redan 40 år gammal och att han begravdes i Trollhättan. Nu fick jag lite mer information när jag hittade generalmönsterrulla för Norra Vadsbo regemente 1843. Här får jag reda på följande: “död under arbetscommendering vid Trollhättan den 15 april 1843”. Nu vet vi i alla fall varför han begravdes i Trollhättan.
Ni kanske minns Lars Johan Andersson Tropp som jag berättade om i ett tidigare inlägg. Jag hittade register från Malmö Centralfängelse 1858. Här ser jag att han satt fem år för stöld. Att han kom till fängelset den 26 juni 1858 och lämnade det den 15 juni 1863.
Arkiv Digital är en uppstickare då det gäller websajter där du kan forska i olika arkiv. Det som är unikt med dem är att det är digitala bilder tagna ur arkiven och det ger mycket god kvalité. Just denna helg är det gratis att använda deras tjänster och eftersom de erbjuder ett antal arkiv som Genline där jag normalt sett forskar inte har tog jag naturligtvis erbjudandet. Efter bara en timma har jag hittat intressanta saker! Jag berättar mer om dessa i egna inlägg.
Så småningom får jag väl börja planera för hur vi ska få ihop dagarna när Pat och Colby kommer hit. När vi var i Anderstorp fick jag epostadressen av Gunilla som bodde i Västergården. Skrev till henne förra veckan och hon lovade att hon gärna tar emot besök om hon bara är hemma. Kanske kan vi få titta in lite i det gamla huset i Brushult också. Mamma funderar på att bjuda på middag men säger att jag kommer att få tolka. 😉 Jag antar att moster också vill träffa dem, och kanske någon mer. Ja, vi lär nog ha att göra! Någon som har ytterligare tankar?
Ni som inte redan har sett det måste titta på kommentaren till mitt förra inlägg! 🙂 Har du problem med engelskan kan jag återigen tipsa om Google översätt.
I want to know if any of my visitors are non-Swedish. I do know that Pat and her family watches the pictures but do you ever try to read anything I write?
It would be enjoyable for me and all my relatives if you would write a comment here!
Jag kan se statistik över hur många som surfar in här på min blogg. Sedan jag bytte utseende här på bloggen har det inte fungerat men idag tog jag mig äntligen tid att fixa felet.
Jag vill bara berätta att det är så roligt att se att jag verkligen har besökare här. Det ger mig en puff att fortsätta skriva. Sedan jag fixade problemet för ett par timmar sedan har det varit 74 träffar på olika sidor här på bloggen!
Som jag berättade var jag på handstilskurs hos Skövdes släktforskareförening igår. Det var otroligt intressant och lärorikt. Det hela handlade om den tyska stilen som användes på 1700-talet. Det är väldigt lätt att ge upp när man ser en sådan text, men nu har jag lärt mig en hel del och kan faktiskt tyda huvuddelen av ett dokument som det som du ser här:
Tycker du att det verkar intressant kan du lära dig lite här.
Ni som läst denna blogg under en längre tid kanske kommer ihåg detta inlägg. Jag berättade då att min hjälpsamme vän i Californien, Erick, hade varit i kontakt med en kvinna som var redaktör för en tidning som ges ut i Lafayette då och då. Hon var intresserad av historien om John och Mary och kunde tänka sig att skriva en artikel om det. Erick gav henne mina kontaktuppgifter och sa att hon skulle skriva till mig.
När jag hörde av Erick sist, för drygt en månad sedan frågade han om hon hört av sig, men det har hon inte. Med tanke på vad en sådan artikel skulle kunna ge oss skrev jag ett mail till henne igår. Det tog bara 10 minuter så hade hon svarat!
Hon talade om att hon skämdes mycket för att hon inte hört av sig till Erick och sa att det berodde på att hon hade haft mycket för sig på sistone. Men hon är fortfarande intresserad och ville veta mer. Jag satte mig och skrev ett långt brev där jag berättade om Malott och John och skickade länkar till bilder som ligger här på bloggen. Klockan hann bli 01.20 innan jag var klar! Undrar just hur den engelskan blev? 😉
Nu är bara frågan hur jag ska hantera det hela om hon bestämmer sig för att göra artikeln. Jag vet ju att tidningen inte ens kommer att ha plats att ha med det jag skrev till henne igår. Så nu får jag nog lägga upp en sida till, på engelska, som artikeln kan referera till så att de som eventuellt är intresserade och kanske har någon information lätt kan kontakta mig.
Senaste kommentarerna