Ikväll när jag letade efter info om Anders Gustafs utvandring hittade jag en kul sida. Här kan ni läsa i böcker man kunde skaffa på den tiden. “Var kan jag gå i kyrkan i Amerika?” är en fråga som besvaras. Man kan också läsa om “Livet ombord på ett utvandrarefartyg”.
Även Anders Gustaf Larsson arbetade långt hemifrån innan han gav sig av till Amerika. 1890 flyttar han till Östermalm, Stockholm och 1891 till Sundsvall. Det var antagligen så att de ville se mer av världen än Hova och Lyrestad. De började i liten skala med att flytta inom Sverige innan de tog det stora steget och emigrerade.
Hur kan det ha varit för Anders föräldrar? De hade ju bara honom? Träffades de aldrig igen efter det att han flyttade? Han skickade ju säkert brev hem. Vem fick dem när föräldrarna avled?
När Anders Gustafs familj flyttade från Brushult, Hova till Anderstorp, Lyrestad följde pigan med. I inflyttningslängden för Lyrestad 1872 står på rad 5: ‘H.bruk. Lars Gust. Andersson med h. och son’. På rad 6 kan man läsa ‘Pig. Maja Stina Eriksdotter’.
(H.bruk står för Hemmansbrukare)
My daughter asked me today why I hadn’t linked Google translation to this site. She showed me a blog owned by her friend who’s an exchange student. It is fantastic – now you can click on the link to the right and the whole blog will be translated. I had it translated and then had some laughs as it isn’t perfect! Some translations are funny!
Pat skickade ett fotografi från Vermont som ligger norr om Boston. Hennes dotter Colby bor där och Pat bodde där när barnen var små. Hon berättar att de hade en svensk utbytesstudent på den tiden som alltid sa att Vermont-trakten är väldigt lik Sverige. Och visst kan vi hålla med? Denna bild skulle lika gärna kunnat varit tagen här hos oss. (Klicka på den om du vill se den större)
Till alla här i Sverige som liksom jag tycker det är kul med kontakten med Anders Gustaf Larssons ättlingar i Boston. Ni läser väl kommentarerna som de har skrivit på mina inlägg? Colby har ju t o m sett till att översätta till svenska! Och visst är det kul att höra att de äter svenskt smörgåsbord varje jul! 🙂 Vi kanske ska bjuda på ett sådant när de kommer?
Nu har jag beställt den där databassökningen hos Utvandrarnas hus. Undrar just hur lång tid det kan ta innan den är klar? Håll tummarna för att resultatet ger någon av den information man kan hoppas på!
Denna vecka ska första inlämningsuppgiften i högskolekursen jag läser vara inlämnad. Den är tvådelad. Del ett handlar om att göra en antavla på tre generationer över en Olof Mårtensson som bodde vid Storsjön i Jämtland 1800 – 1875. Vi skulle forska fram om hans födelse, flyttningar, vigsel, barn och död. Detta var inte speciellt svårt. Sådana uppgifter har jag ju plockat fram i massvis för min egen släkt.
Del två var lite mer avancerad. Här skulle vi forska i andra källor än “de vanliga”. Jag hittade en del om honom i lantmäteriets arkiv och diskuterade runt vad man mer kan tänkas hitta. Jag ska nu låta mina resultat mogna några dagar innan jag skickar in dem.
Nästa uppgift är mer fri men ska å andra sidan omfatta betydligt mer. Jag kan då ta något ur min egen privata forskning att skriva om. Den ska vara inlämnad den 9 januari. Kanske det vore tänkbart att skriva om att forska i Amerikanska källor?
För en liten stund sedan fick jag ett mail från Alisa som gör den där tidningen i Lafayette som jag berättat om. Hon skriver att hon kommer att sätta samman en artikel och publicera den i decembernumret av tidningen! Nu måste jag skynda mig att komma på ett sätt på vilket jag kan ge dem som är intresserade mer information än den hon kommer att få plats med i tidningen. Eventuella kunskaper hos någon får ju inte gå till spillo för att de inte vet var de ska ta vägen med dem!
Was it just a coincidence that the cousins Maria and Anders went to America with only four days between their travel dates? Maria has as her day of emigration 20th of March 1894 and Anders emigrated 16th of March the same year. Marias destination according to the data base of emigrants is Akron, Iowa and Anders has Worcester, Massachussets as his.
Senaste kommentarerna