Över nyårshelgen har min syster med sambo varit på besök. En dag visade jag svågern hur man släktforskar och han ringde ett samtal till föräldrarna och fick en del fakta. Idag, tre dagar senare, har han 85 personer i sin släktdatabas och har kommit fram till att han tillhör den kända “Grea-släkten” från Dalsland.
Till alla som brukar besöka min blogg vill jag med detta kort ur Malotts fotoalbum hälsa God Jul!
Förhoppningsvis kommer julledigheten ge lite tid till forskning så att det finns mer för er att läsa här snart igen!
Idag kom paketet från Alisa. Inte nog med att det innehöll sju exemplar av tidningen. Hon hade också skickat en bok med bilder från gamla tiders Lafayette. En bok som jag funderat på att beställa från www.amazon.com.
Hon hade också beställt, betalat för och skickat mig en kopia på den där röstningsregistreringen från Lafayette 1898!
Som ni förstår har jag inte ord nog att tacka henne!
I tidningen Lafayette Today finns varje månad en tävling som går ut på att läsarna ska känna igen var ett foto är taget. När jag tittade i november månads tidning för några veckor sedan upptäckte jag till min förtjusning att jag kände igen platsen. Jag som aldrig satt min fot i Lafayette! Genast skickade jag ett mail till Alisa och berättade att jag såg att det var entrén till kyrkogården i stan. Erick skickade bilder på denna för ca ett år sedan och porten är mycket speciell.
För ett tag sedan skrev Alisa att jag var den enda som kommit in med rätt svar på tävlingen så att hon nu fick lägga ut samma bild igen med en ledtråd. Det var med mycket nöje jag idag såg den lilla annonsen!
Översättning:
GÖMT I LAFAYETTE
Var i Lafayette är detta foto taget?
Om du svarar rätt och ditt namn blir draget kommer du att vinna ett presentkort på Celia’s restaurang.
Förra månaden var det bara en person som identifierade bilden korrekt och hon bor i Sverige, och har aldrig varit i Lafayette! Läs Forskningsberättelsen på sidan ett för att få idéer och se om du kan komma på var bilden är tagen och varför Viktoria i Sverige visste var det var!
Ikväll skrev jag till Alisa och frågade och fick omgående svar att tidningen är på väg på posten till mig. Efter att jag hade frågat när den kommer ut på webben dök den upp där inom en halvtimma! Ni kan säkert föreställa er hur det var att se bilden av familjen Johnson på förstasidan och kunna läsa hela artikeln i en tidning som nu i veckan kommer hem till Lafayettes nästan 25 000 invånare. Artikeln är så lång att den fortsätter på sidan 6 och sen på sidan 20. Så snart jag har tid ska jag göra en översättning av artikeln för er som inte läser engelska!
Imorgon är det dags… Då kommer decembernumret av Lafayette Today ut i Lafayette, Californien, USA. Några dagar nu har det varit 0 besökare på “Johnson-sidan“. Undrar om någon av dem som läser tidningen kommer att hitta in där?
För övrigt har jag inte haft så mycket att skriva om under några dagar. Hoppas att ni har tålamod och tittar in igen om ett par dagar då jag hoppas kunna skriva mer.
Idag är det ett år sedan denna blogg såg dagens ljus och det första inlägget hamnade på plats. Sedan dess har jag lagt in 188 stycken inlägg. Grattis bloggen!
Även farfars far Anders Tropp fanns med på en bild. Här sitter han tillsammans med sina barn och deras respektive. (Anders är mannen som sitter i mitten, mellan damerna.) Kul ser de ut att ha i alla fall!
När detta inlägg skrivs ser ni även Anders och hans familj högst upp till höger på min sida. Det är Anders som sitter och läser på pappret och har fru och barn runt sig.
Jag som hade sett väldigt få bilder av min farfar innan fick ikväll se flera från olika perioder i hans liv. Här kommer ett när han var barn. Kan han vara i 10 årsåldern tro? Han är pojken som står upp näst längst till höger.
Här kommer en bild av min farfar Bertil. Förutom honom syns från vänster hans syster Lilly, en väninna Karin Eklund och hans syster Gerda. Visst är det festligt att de har likadana klänningar! Jag tänker mig att det kom en knalle till gården och sålde tyg. Kan det ha varit så tro? Inte visste jag att farfar spelade dragspel! Eller var det bara för fotografiet tro?
Senaste kommentarerna