Ni har inte hittat mycket när ni tittat in här på ett tag. Visserligen har jag inte varit riktigt lika aktiv på sistone men den största orsaken till att jag inte skrivit något har helt enkelt varit att jag inte ansett mig ha något intressant att skriva om. Jag har använt mycket tid till att leta i böckerna från Karlsborg i hopp om att hitta något om bröderna Tropp.
Häromdagen var jag i dotterns niondeklass och berättade om släktforskning och om utvandringen till Amerika. De ska arbeta med detta ämne i skolan. Jag var mycket imponerad av hur de satt tysta och lyssnade. Man tror lätt att en niondeklass ska vara svårt att få tyst på. Endera tyckte de att det jag berättade var intressant annars hade de vänligheten att visa mig stor respekt. Kul var det i alla fall!
Imorgon ska jag till den av de 17 syskonen som antagligen är mest intresserad av släktens historia och dessutom har kontakt med en del av “amerikasläkten”. Det ska bli jätteintressant att tala med henne och titta på bilder tillsammans.
Lars Johan var mellanbrodern av de där tre pojkarna som blev föräldralösa. Han gifte sig 1857 med Johanna Andersdotter i Rynningen, Kvarntorp, Amnehärad. Jag visste det inte innan men tog reda på att detta ligger ganska nära Askevik. Alltså precis intill gränsen till Lyrestad socken. 1858 föds deras son Johannes, och nästa barn kommer inte förrän 1864. I husförhörslängderna kan man se att Johanna och sonen bor tillsammans med hennes föräldrar när pojken är några år.
År 1863 flyttar Lars Johan hem till familjen igen efter att ha avtjänat 5 år på Malmö fästning. Vad hade han gjort? Hur kändes det för Johanna när hon fick veta att hon ensam skulle uppfostra deras lille son under några är när maken avtjänade ett straff? Hur kan det ha varit för Lars Johan att sitta där på fästningen i fem år och veta att det fanns en liten son som växte och undrade var hans far var?
Tre år efter att han kommit hem från sitt fängelsestraff, år 1866, drunknade Lars Johan då han och två grannar skulle segla till Mariestad. Familjen hade då utökats med dottern Augusta och Johanna hade fyra månader kvar innan hon skulle föda hennes och Lars Johans tredje barn, Christina Carolina.
Dottern Augusta är mormors farmor till en tjej vid namn Helena som liksom jag släktforskar. Jag har av henne fått veta att Augusta gifte sig Högberg och idag har ett stort antal ättlingar. Några av dem vet jag vilka de är.
Väldigt många av mina anfäder har hållit sig i trakten Hova – Lyrestad. I kväll har jag tittat lite mer på gammelmorfar Arvids släkt. Hans far hette Anton och var från Älgarås. Arvids mormor hette Johanna Eriksdotter och föddes 1829 i Götlunda. Hennes far Erik Jonsson var från Kyrkefalla. Fördelen med att forska på dem som hållit sig i samma trakter är att man kan bynamnen. I Hova t ex vet jag att Bråta och Bjerke ligger precis intill varandra. I Kyrkefalla socken har jag ingen aning om vad byarna heter och var de ligger. Som tur är ligger de ju kvar! 🙂
Som synes har jag inte varit så aktiv med detta ett tag nu. Har mest kollat upp källor på gamla uppgifter jag hade. Bl a hittade jag källan där bröderna Tropp står som “Lösdrivare utan hemvist och laga försvar”. För Anders och Pehr Gustav står en anteckning om Carlsborg.
Emma, min morfars farmor föddes 1871 som tredje barnet till Alfred Jansson och hans hustru Maja Stina Olofsdotter. 1878 hade familjen sex barn när man i maj månad med tre dagars mellanrum miste dottern Maria Karolina som var 4, 5 år och sonen Frans som var 2,5 år. Dödsorsak står inte angivet.
Idag trodde jag att jag gjort genombrottet. Jag hittade nämligen en Johannes Jonasson Eld som var född den 15 november 1864 i Halland. Han hade en bror som hette August som 1892 utvandrade till Amerika. Satt en bra stund och letade fakta om familjen. Men så, alldeles nyss hittade jag att denne Johannes bodde kvar i Halland år 1900. Alltså INTE vår John!
Så var det med det! Bara att leta vidare!
Denna bild föreställer Ivar och hans morbror, en av bröderna Kling. De var enbart tre bröder och eftersom Johan och Frans hade givit sig iväg till Amerika bör detta alltså vara han som heter Per Gustaf.
Denna bild föreställer Malott och tre av barnen. Så vitt jag kan räkna ut är det Ellen som fattas. Titta på Agnes på denna bild och jämför med flickan som jag tror är Agnes på skolfotot jag la ut tidigare idag. Vad tror ni?
Hemma hos mamma idag hittade vi några klassfoton som verkar vara äldre än de vi sett förut. Vi funderar över om det kan vara så att Agnes, John, Ellen eller Fred var med. När jag sen fick låna bilder av min morfars kusin visade det sig att ett av klassfotona fanns även här. Hova är inte stort så med all sannolikhet hittar vi någon av morfars far Ivars bröder här.
Detta foto härovan är från Bjerke skola, det var detta vi hittade två exemplar av idag, i olika album. I bakre raden, nummer tre från vänster, står en pojke som har lite av de där speciella ögonen som jag tycker Malott, John och Fred har. Vad tror ni? Kan det vara någon av dessa pojkar? (Klicka på fotot för att se det större)
Detta foto ovanför ser ut att vara taget utanför Hova kyrka tycker jag. I andra raden uppifrån, plats nummer två från vänster, står en flicka med vit krage som jag tycker liknar Agnes. (Klicka på fotot för att se det större)
Den här bilden tycker jag är så charmig. Visst ser det mysigt ut? Vilka det föreställer vet jag tyvärr inte men det fanns i Malotts “amerikaalbum” så jag gissar att det är i Amerika.
Senaste kommentarerna