Jag vet inte om jag nämnt det förut men för ett år sedan ungefär mailade jag med en tjej som är presskontakt för www.ancestry.se. Det var på den sajten jag hittade de där tidningsartiklarna om Johns död osv. Hon intervjuade mig för att eventuella journlister som undrar om släktforskning skulle kunna få reda på vad jag forskar om osv. För ett tag sedan skrev jag till henne för att berätta om Pat och hur vi kom i kontakt med varandra. Idag svarade hon och tyckte förstås som vi andra att det var en härlig historia och föreslog att jag skulle ta kontakt med någon lokaltidning när Pat och Colby kommer hit. Det var en tanke som faktiskt slagit mig förut.
Hon berättade också att hon blivit kontaktad av en frilansjournalist som hon ev. skulle ge min historia till. Så vi får väl se… Det kanske kommer fler artiklar om det jag gör och skriver om här.
Som flera av er har påpekat och jag själv har skrivit har det under en tid inte synts vem som skriver kommentarer. Det har jag nu fixat så att nu kommer era namn att synas om ni skriver in dem.
Idag gick jag in och kollade vad jag skrev här för ungefär ett år sedan. Ett av inläggen den 13 januari 2008 handlade om att jag hade 1060 personer i mitt släktträd. Idag är samma siffra 1645 så det ökar!
Kvällens koll av besöksstatistiken var också rolig! 151 besök idag. Jag är så glad för kommentarerna ni skriver och mailen jag får. Tack!
När Pat och Colby kommer hit i maj är det många som vill träffa dem. Jag pratade med Gustaf Sigfridsson ikväll och han föreslog att vi gör en “Brushultfest”. Det vore väl kul?
Jag har också skrivit till Pat och Colby för att höra hur de vill tillbringa sina dagar här. Jag tror inte att de kan räkna med att det blir någon semester som de kommer att känna sig utvilade efter! Snarare är det nog frågan om de inte bör ta några dagar för att vila upp sig efter att vi har stoppat dem fulla med information om Sverige i allmänhet och deras släkt i synnerhet.
Idag kom ett mail från min syssling Erika som hittat hit. Det visar sig att hon också är intresserad av släktforskning. Eftersom hon har Malott och John som sina förfäder är det förstås jätteroligt! Välkommen hit!
Jag tittade lite i mormors “Anmärknings- och betygsbok”. Här kan vi se hur det gick för henne i skolan. Boken fick tas hem för att gammelmorfar skulle skriva på. Hon började skolan den 15 augusti 1928 och sista betyget är från den 13 juni 1934. Alltså gick hon sex år i skolan. I boken finns också en sida “Anmärkningar rörande uppförande, flit, sen ank. o. d.”. Här finns en anteckning. Den 11/10 1933 har hon “Sakt dumma ord om läraren”. Undrar vad som föranledde detta och vad hon sa?
Jag visar er här alla sidorna i boken. Allesammans går att klicka på för att få upp i större läsbar version.
Idag tänker jag lite extra på mormor Gunhild som skulle fyllt 89 år idag! Här kommer två fina bilder på henne. Den första gissar jag är tagen på 50-talet. Den andra förställer Gunhild med min yngsta i knät i juli 2003.
Denna bild har jag döpt till Brushultare när jag skannade den. Men frågan är om de är det allesammans? Från vänster står morfar Sven och sen Gustaf Sigfridsson. Men de två till höger vet jag inte vilka de är.
Denna bild föreställer mammas familj på utflykt. Många av personerna känner jag igen men inte alla. Nå, mamma, moster och alla andra. Kan ni hjälpa mig?
Vem är kvinnan längst upp till vänster? Sen sitter Agnes. Vem är tjejen med solglasögonen? Till höger om henne sitter så vitt jag kan se mormor som tittar åt vänster och sen kommer morfar.
Bebisen i Agnes knä, är det Åke tro? För sen är det väl Bernt och sen Marita i Arvids knä. Bakom mamma sitter någon och gömmer sig och till höger om henne sitter nån som jag först trodde var morfar, men han kan ju inte gärna vara på två ställen? Och vilken plats är ni på? Det är ju en byggnad i kanten på bilden.
Svar från mamma:
De som jag inte kunde identifiera var familjen Berg. Georg och Ellen Berg med barnen Inger och Roy. Ja, förstås, Roy ser man inte mycket av eftersom han gömmer sig! För dig som inte redan vet är alltså Ellen syster till Agnes och en av de fyra barnen som kom med hem från Amerika med Malott.
Nu är 2009 här. Jag tror att det blir ett bra år ur släktforskarsynvinkel. SVT kommer mars att börja sända sitt program om släktforskning och vi får besök av vår amerikanska släkt. Förhoppningsvis kommer vi att besöka USA i år också.
Ledigheten har hittills inte innehållit så mycket släktforskning förutom det vi gjorde för svågern. Idag har jag i och för sig kopplat bilder på människor till mitt släktforskningsprogram. Några dagar är kvar av ledigheten och antagligen kommer en del av denna tid att ägnas framför datorn för att fortsätta med min “lilla” hobby.
Häromdagen kom ett mail från en kvinna som hetat Tropp som barn. Hon undrade om vi var släkt, men jag kollade upp att så inte var fallet. Vår brevväxling kanske ändå gör att hon kommer igång med att leta efter sina anor.
Senaste kommentarerna