• Archive of "Okategoriserat" Category

    Arvid och Gunilla

    17 February 2009 // No Comments »

    När Erika var här tittade vi på lite bilder. Här är en på vår gemensamme gammelmorfar Arvid och Erikas mamma Gunilla. Vi var överens om att det är en väldigt fin bild!

    Posted in Okategoriserat

    Mariestads släktforskarförening

    // 2 Comments »

    Ikväll fick jag ett telefonsamtal med en förfrågan om att vara ersättare i Mariestadsbygdens släktforskareförenings styrelse. Jag sa faktiskt ja…

    Posted in Okategoriserat

    Fyra generationer Tropp

    8 February 2009 // No Comments »

    Denna bild föreställer Anders, Bertil, Bernt och Mikael Tropp. Eftersom Mikael är född i juni 1958 och Anders dog i december samma år är alltså fotografiet taget någon gång hösten 1958.

    Posted in Okategoriserat

    Bob hörde av sig

    1 February 2009 // 3 Comments »

    Anders Gustaf Larsson hade tre barn. Arthur, Esther och Elsie. Pat och Betty är döttrar till Esther. Elsie fick aldrig några barn. Idag fick jag ett mail från Robert (Bob) Palmer som är Arthurs ena son. Han skriver att han kan skicka bilder om jag är intresserad och det är jag såklart!

    Posted in Okategoriserat

    Släktforskarhumor

    26 January 2009 // No Comments »

    En modern mor förklarar för sin lilla flicka om bilder i familjens fotoalbum.
    “Detta är genetikern med din surrogatmamma och här är din spermagivare och din fars klon. Här är jag som håller dig när du var bara ett fryst embryo. Damen med den mycket oroliga minen är din moster, en släktforskare.”

    Ovanstående skämt har jag lånat från Ericks sajt.

    Posted in Okategoriserat

    Ny släktforskarkollega

    // No Comments »

    Igår eftermiddag var min syssling Erika hemma hos mig och jag försökte visa henne lite hur jag gör när jag forskar. Vi hittade en hel del på hennes mormors sida. Bl a utvandrade syskon till en av hennes förfäder. Vi var också helt överens om att vi måste lösa gåtan om John. Det är väldigt roligt tycker jag att det finns någon mer än jag som är lika galen. 🙂

    Vi var överens om att vi snart ska göra ett gemensamt besök hos hennes morfar (min mormors bror) där det visst finns fotografier och andra uppgifter som säkert vore spännande för oss att få se.

    Posted in Okategoriserat

    Dubbla kusiner!

    22 January 2009 // 1 Comment »

    Jag gjorde just en riktig upptäckt. Maria Charlotta Jansson, min mormors mormor, och Anders Gustaf Larsson, Pats morfar var med all sannolikhet kusiner på två sätt! Att Maria Charlottas mor och Anders Gustafs far var syskon visste jag sedan tidigare. Ikväll upptäckte jag att det också var så att Maria Charlottas far och Anders Gustafs mor var syskon!! Så vi är än mer släkt med Andrew Palmers ättlingar!!

    Posted in Okategoriserat

    Kakuro, korsord och… släktforskning

    19 January 2009 // 1 Comment »

    I går kväll satt jag och löste några Kakuro. Om ni inte redan vet är det ett slags korsord med siffror. En del kallar det för sudokus efterträdare. Jag kom då att tänka på att detta och släktforskning faktiskt liknar varandra. “Om det är en 5:a där så måste det vara en 3:a där…” och “om hon var 32 år när hon fick barn 1834 bör hon vara född 1802…”. Jag har alltid gillat matte och logik och läst dessa ämnen i olika kurser på högskolan. Det kanske faller sig ganska naturligt att släktforskning är något för mig?

    Hur är det med er andra som släktforskar? Gillar ni också logik och löser ett korsord, sudoku eller kakuro då och då?

    Posted in Okategoriserat

    28 maj – 2 juni

    18 January 2009 // 1 Comment »

    Nu har jag fått ett mail från Colby med planer för hur de kommer att tillbringa sina dagar i Sverige. De kommer till Stockholm den 27 maj och stannar där en natt. De åker sedan tåg till Skövde på torsdagen där jag hämtar dem med bil.  De stannar här till tisdag den 2 juni då de tar sig tillbaka till Stockholm för att stanna där en natt ytterligare innan planet tar dem tillbaka till USA.

    Under dagarna här ska vi se Hova, Brushult, Läckö slott och Vänern! De vill gärna höra Gustav Sigfridssons beskrivning av Brushult i gamla tider.

    Vi lär nog ha att göra!

    Posted in Okategoriserat

    Begravda i Sverige

    17 January 2009 // 1 Comment »

    För några veckor sedan kom Sveriges släktforskarförbund ut med en CD som heter “Begravda i Sverige”. Det låter lite makabert men för en släktforskare kan denna vara av stor vikt. Jag hittar här döds- och också födelsedatum för personer som inte levde för så där värst länge sedan.

    Man kan också få se hur viktigt det är med att vara noga med sin källkritik!! När jag skulle kolla upp svärfars farfar visade det sig att jag kommit lite fel… Jag hade nämligen uppgift om att han hette Carl Edvard Persson. Vid lite närmare koll visade det sig att den person jag fått med i trädet var en viss skådespelande Edvard Persson!!! Så jag har visst ägnat mig åt lite kändisforskning för ett tag sedan.

    Posted in Okategoriserat