För dig som läst min förra post “Idag känner jag mig ledsen…” kan jag nu berätta att saken är utredd. Många har sagt dumma saker och dragit förhastade slutsatser. Idag ringde jag några samtal och efter att ha känt mig ännu mer förolämpad, ledsen och fundersam slutade det hela med att jag och den person det mest gällde kom fram till att vi ska dra ett streck över det som hänt och blicka framåt.
Så – nu går vi vidare! 🙂
PS. För dig som läsare är denna gamla post nu borta. Eftersom saken är ur världen tyckte jag att även inlägget kunde begravas.
Uppdaterat 23 mars 2010:
Tyvärr var inte inte motparten lika intresserad av att glömma och blicka framåt vilket gör att jag idag tyvärr inte längre är med i styrelsen eller ens föreningen Mariestads släktforskareförening. Det känns tråkigt när en förening låter en person dominera på ett sätt så att andra åsikter inte är tillåtna. Så var det här och jag får vara glad att det finns andra släktforskarföreningar som verkar betydligt modernare.
Idag när tjejerna från tidningen skulle komma plockade jag fram lite saker. Bland alla mina saker hittade jag en liten bok som jag faktiskt inte visste om att jag hade. Det är Malotts recept från Amerika. På insidan av pärmen står Mary Johnson, Los Angeles, California. Vet inte vad jag ska tro om detta. Jag har aldrig hört att Malott skulle ha bott i Los Angeles. Det var ju i och för sig dit hon kom på den resa hon berättar om i dagboken. Å andra sidan hette hon Jansson då.
Alla recepten i boken är skrivna på engelska. Handstilen stämmer väl överens med den i dagboken så jag tror att det är Malott som skrivit det. Nu måste jag förstås översätta recepten och testa något av dem!
Idag har en journalist och en fotograf från Mariestadstidningen varit här. Jag har blivit intervjuad om min släktforskning och en artikel om detta kommer att synas i tidningen någon fredag framöver. Jag tror nästan att de gick härifrån med skavsår i öronen för det finns ju så mycket spännande att berätta om!
26 mars 2009 är Betty Stormonts 70:e födelsedag. Jag skickar stora grattiskramar till Betty!

(Betty är syster till Pat som kommer hit i maj.)
Nästa tisdag, den 24 mars, kl 20.00 börjar programmet “Vem tror du att du är?” i SVT1. Jag har berättat förut att detta är ett program där sex kända svenskar får hjälp av Ted Rosvall med att forska om sin släkt. Nu har tv börjat sända teasern för programmet . Det är Charlotte Perelli, Magnus Härenstam, Thomas Bodström, Malin Berghagen, Suzanne Osten och Helena Bergström som kommer att vara huvudpersonerna. Den sistnämnda handlar första programmet om.

Naturligtvis rekommenderar jag er att titta!
Igår fick vi en ny kollega på jobbet. När hans namn nämndes förra veckan insåg jag att det måste vara min mosters (som jag gratulerade i föregående inlägg) svägerskas son! Jo, det var det. Han och jag kom idag att prata om vår gemensamme kusins jättetrevliga bröllop sommaren 2007. Han berättade också för mig att min yngste kusin på denna sida blev pappa häromdagen. Där ser man!
Lite senare tittade vi på bilder från hans klass och där upptäckte jag en Olsman. Vid lite närmare koll visade det sig att mina misstankar stämde, han var en ättling till Lars Tropp. Det visar sig att man hittar släkt lite överallt. De flesta har nog bara inte sådan koll på sin släkt som jag har!
Min kära moster, som kan sägas vara den som jag först och främst skapade denna blogg för fyller år idag! Grattis på födelsedagen moster!
Jag har länge letat efter något ställe/person som har CD:n emibas. Det är en skiva där man försökt sammanställa Sveriges emigranter ur flyttböcker och husförhörslängder. Jag hoppas att jag här skulle kunna hitta min mormors morfar John.
På landsarkivet i Göteborg fanns skivan. När jag hade tröttnat på att läsa domböcker en stund gick jag och letade i denna. Tyvärr hittade jag inget som såg lovande ut! 🙁
Under de år som gått efter att jag tagit upp denna hobby och börjat skriva i denna blogg har jag vid några tillfällen besökt människor som kunnat berätta om saker som varit intressanta för mig att lyssna till.
Under veckan som gått har två av dessa personer avlidit. Av respekt för deras familjer namnger jag dem inte här. Mina tankar finns hos deras anhöriga.
Igår kväll var jag på årsmöte för Mariestadsbygdens släktforskareförening. Den har funnits i 25 år och jag tror mig minnas att jag var med på mötet 1984 då idén om att starta en förening diskuterades.
Efter årsmötesförhandlingarna fick vi lyssna till Stig Dahlin som berättade om vårdhemmet Johannesbergs grundare Emanuella Carlbeck. Emanuella kan också sägas vara grundare till all vård av förståndshandikappade i Sverige och Norden. Det var mycket intressant och man konstaterar att eldsjälar som Stig är värda att respekteras. Tyvärr verkar det som att han får slita med mycket i onödan då kommun, museum m.fl. inte ser värdet i det han gör. Jag kom överens med Stig om att han ska få en kopia på fotografiet av min farmors mor som ju står skriven tillsammans med Emanuella i 1890 års folkräkning.
Stig hade också initierat en ny förening som ska arbeta för ett museum om Emanuella och denna förening gick jag med i.
Efter detta var det konstituerande styrelsemöte och eftersom jag blev invald som ersättare i styrelsen stannade jag även på detta. Det blev en sen kväll.
Hoppas nu att min syn på släktforskning stämmer överens med föreningens så att jag får ut något av att vara med där och kanske till och med kan bidra med något!
Senaste kommentarerna